تحریر دفاتر
شخاص حقیقی و حقوقی هر ذو موظف هستند تمام رویدادهای و مباحث مالی که در محل کارشان رخ داده است به سازمان مالیاتی اطلاع دهند که جهت اطلاع رسانی آنها می بایست با تحریر دفاتر قانونیاز قبیل دفتر کل و روزنامه استفاده شود و از ین دفاتر جهت ارائه گزارشات به سازمان مربوطه گزارش گیری لازم صورت پذیرد و نیز از دفاتری نظیر درآمد و هزینه نیز به همین منظور استفاده می شود. یکی از مهمترین ارکانی که در نگهداری این دفاتر از اهمیت بسزایی برخوردار است
به روز بودن این دفاتر می باشد ، پس از جمع آوری اسناد و مدارک لازم در پایان هر روز و یا حتی هر هفته امکان مدیریت و بررسی اسناد و در نهایت به روز رسانی و تحریر دفاتر برای شما فراهم می شود . پس از ورود اطلاعات در دفتر روزنامه تمامی سرفصل ها بدون هیچ گونه فاصله زمانی وارد دفتر کل می شوند ، لازم به ذکر است که انجام تمام مراحل ذکر شده با استفاده از نرم افزار حسابداری الزامی می باشد . ذکر این مسئله در اینجا در مبحث تحریر دفاتر مهم می باشد ، در صورتی که در تحریر دفاتراشتباهی پیش آید می توان با ارسال مدارک اصلاحی اشتباه پیش آمده را جبران نمود و در آن صورت خللی در تحویل دفاتر ایجاد نمی نماید و یا در صورتی که از تاریخ تحویل پس از تحریر دفاتر بیش از ۱۵ روز نگذشته باشد می توان دفاتر را به مراجع ذیربط ارجاع داد . تمام رویدادهای مالی که در دفتر روزنامه ثبت شده می بایست تا تاریخ پانزدهم ماه بعد در دفتر کل ثبت گردد.
در ذیل به مواردی می پردازیم که در تحریر دفاتر قانونی منجر به عدم تاییدیه آن می شود و سبب رد دفاتر خواهد شد :
۱) دفاتر از حالت پلپ خارج شود و یا فاقد برگ در داخل دفاتر باشد
۲) امتناع از وقایع و رویدادهای مالی رخ داده در محل شرکت
۳)ثبت وقایع و رویدادهای مالی در حاشیه دفاتر
۴)ثبت وقایع و رویداد های مالی در بین خطوط دفاتر
۵) پاک کردن اطلاعات موجود در داخل دفاتر به هر نحوی که باشد (پاکن ، تراشیدن و ازبین بردن)
۶) قرار دادن صفحات خالی در بین صفحات دیگر به منظور تکمیل آن در زمان دیگر
جهت دریافت مشاوره و راهنمایی تماس با ۰۹۱۹۳۸۰۵۲۰۷